Autorzy nie przedstawiają szuki afrykańskiej jako posiadającej li tylko walor egzotyki. Traktują ją oni bowiem jako integralną część sztuki powszechnej. Wychodząc od doskonałej znajomości warunków społecznych i historycznych, w jakich ta oryginalna sztuka się zrodziła, starają się wyjaśnić jej genezę i funkcję poprzez przedstawienie i analizę poszczególnych dzieł. Wprowadzono rozróżnienie na pięć wielkich obszarów, z których każdy omówiony został oddzielnie w odpowiednim rozdziale. Są to: Sudan, wybrzeże atlantyckie i dziewicze puszcze, wybrzeże gwinejskie i jego wysoko rozwinięte cywilizacje, terytorium leżące między Nigrem a Kongiem i samo Kongo. Autorzy nie tylko kreślą drogę ewolucji artystycznej każdego z tych obszarów, ale także ukazują współczesne problemy sztuki afrykańskiej, tej sztuki, której nowe formy ekspresji znaczą etapy poszukiwań zmierzających ku odnowie.
Pozycja wydana przez Ossolineum w 1968 roku. Stron 131 + 191 fotografii na papierze kedowym. Obwoluta z lekkimi nadszarpnięciami na krawędziach przy grzbiecie. Okładka twarda, płócienna w stanie bardzo dobrym. Blok szyty w stanie bardzo dobrym. Na stronie przedtytułowej nieczytelny podpis.